sâmbătă, 6 noiembrie 2021

Jacques Castermane - Ceea ce Zen conține ca „universal” uman

CENTRE DURCKHEIM 

Scrisoare de încurajare la practica zazen

Scrisoarea N° 97 - Noiembrie 2021
Ceea ce Zen conține ca „universal” uman

Aceasta este ceea ce a fost propus Centrului încă de la inaugurarea sa de către KG Dürckheim în urmă cu patruzeci de ani.
Pilonul Căii trasate de KG Dürckheim la întoarcerea sa din Japonia nu este o teorie despre Zen, este exercițiul numit Zazen (exercițiu care nu trebuie confundat cu ceea ce se înțelege în prezent prin meditație).
În instrucțiunile sale, Dogen Zenji (1) postulează că: „A căuta să înțelegi profund Zenul nu este nimic altceva decât a practica zazen”.
Graf Dürckheim precizează că acest exercițiu, zazen, are sens doar dacă este practicat în „spiritul Zen-ului”.

ÎN SPIRITUL ZENului!

Această indicație a fost adesea și încă este adesea greșit interpretată.
Înseamnă ea că este vorba de un Zen diluat, îngăduitor, redus la o utilizare care ar putea fi anexată, fără a le deranja prea mult, unor sectoare diferite ale culturii occidentale?
De aici 
stabilirea aici a unui Zen laic opus unui Zen creștin sau a unui așa-zis Zen modern opus unui așa-zis Zen ancestral și deci învechit!
O astfel de înțelegere nu poate decât să ne divizeze și să ne îndepărteze de caracterul universal uman al Zenului. Ar putea să existe o respirație-creștină, o respirație-seculară, o respirație-modernă care să fie mai avantajoasă pentru ființa umană decât cea care, clipă de clipă, se organizează și ia formă după intențiile Vieții, intențiile ființei, intențiile adevăratei noastre naturi?

Când vorbește despre spiritul Zen, Graf Dürckheim ne atrage atenția asupra a două abordări absolut diferite ale realității: „Spiritul occidental GÂNDEȘTE realitatea ca pe o colecție de obiecte; Spiritul oriental VEDE realitatea ca fiind un ansamblu de procese, un eveniment”.

Îi invit pe cei care ar fi încurcați sau enervați de această distincție să citească
prefața lui Christian Bobin la o carte despre artă și spiritualitate în Japonia (2). Iată
câteva rânduri din prefața sa intitulată Metafizica bebelușilor: „Vestul a încercat de ceva vreme să fure de la orientali ceea ce crede că este „înțelepciunea” lor. În această prădare, el o distorsionează, o schimbă în ceea ce înțelege doar: tehnici, rețete, cunoștințe”.


„În ceea ce înțelege doar!”
Verbul înțelege este propriu mentalității omului occidental. Un maestru de Kyudo (arta tirului cu arcul), un maestru de Chado (arta ceremoniei ceaiului) nu predă cunoștințe sau abilități. El nu-și invită discipolii să înțeleagă ceva.  Maestrul zen își împărtășește cunoașterea.
Împărtășirea cunoașterii este legată de experiența interioară, de experiența corporală, de experiența intimă a profesorului. Împărtășirea cunoașterii se poate face doar pe o cale de experiență și de exercițiu; calea este tehnica – tehnica este calea.
Da, dar este specific tradiției orientale? Nu, observați, în Occident,
învățătura oferită de un maestru de dans sau de un maestru de muzică. El nu predă cunoștințe sau tehnici; și el își împărtășește cunoașterea.
Hirano Katsufumi Rôshi, datorită sesiunilor de meditație (sesshin) pe care le-a animat în America și în Europa de mai bine de treizeci de ani, a văzut capcana care îi împiedică pe occidentali să practice pur și simplu și cu adevărat zazen. Cred că pot spune că acest obstacol este dificultatea omului occidental de a trece de la folosirea conștiinței de ceva la utilizarea conștiinței FĂRĂ de.
Acesta este motivul pentru care, de fiecare dată când venea la Centru, Hirano Rôshi tot repeta că:

„Există o mie și una de moduri de a medita,
dar există o singură modalitate de a practica zazen”
„Nu practicăm zazen cu mentalul.”
”Zazen este practicat FĂRĂ un scop "
"Zazen este un exercițiu, fără îndoială, corporal".
Injonctiuni pe care le doresc respectate si afirmate de catre studentii Centrului care propun Calea acțiunii; acest drum de trasat care cere să reluăm totul de la zero (3)
La Centrul Dürckheim întrebarea „Pentru ce să practicăm zazen?” lasă loc întrebării „Cum să practicăm zazen?” Cu alte cuvinte, nu este vorba de a mentaliza zazen. Este vorba de a exersa zazen, de a ne lăsa impregnați fizic de tehnică pentru a o integra, a o încorpora. A o incorpora înseamnă a găsi calmul interior, pacea interioară, simpla bucurie de a fi, simptome ale stării noastre originale de sănătate.
Zazen! Înapoi la metafizica bebelușilor? Sunt tentat să răspund... da.
Jacques Castermane

Centre Durckheim, Mirmande, France
http://www.centre-durckheim.com/
Adresse postale:

Centre Dürckheim - 1015, rte des Reys de Saulce - 26270 Mirmande Tél : (+33) 04 75 63 06 60 - contact@centre-durckheim.com  

(1) Citește: Hirano Katsufumi Rôshi: ENSEIGNEMENTS (culese de J. Derudder)
(2) Prefață de Christian Bobin în „Comme la lune au milieu de l
’eau” de Yoko Orimo - Ed. Sully
(3) A se vedea secțiunea „Pratiquer pres de chez soi” de pe site-ul Centrului: www.centre-durckheim.com