duminică, 30 mai 2021

Jacques Castermane - Zazen este diferit de meditație!


CENTRE DURCKHEIM
(1981-2021)
La Voie de l’action... pour une Sagesse exercée

 

Scrisoarea nr. 92 – Primăvara 2021

Zazen este diferit de meditație! 

În ciuda sau poate din cauza pandemiei, cuvintele zazen și meditație stimulează multor persoane  o  misterioasă forță de atracție. Aceste cuvinte par să contrabalanseze disconfortul care este frica subterană și stările care o însoțesc: neliniște interioară, îngrijorare latentă, stres, insomnie, depresie, epuizare.

Meditație ! Ce metodă să urmezi? Există o mulțime de alegeri. Iată câteva exemple preluate din lista celor douăzeci și trei de tehnici cele mai cunoscute în prezent în peisajul occidental: meditație budistă ... meditație creștină ... meditație laică ... meditație transcendentală ... meditație taoistă ... și meditația la modă, Mindfulness Meditation (meditația conștienței depline).

Zen?Traducere fonetică, în limba japoneză, a cuvântului chinezesc Ch'an, care este traducerea cuvântului sanscrit Dhyana. Traducerea acestor cuvinte prin cuvântul meditație le denaturează sensul. Zen este un kanji care implică o atitudine de primire, cu alte cuvinte această abordare a realității care este contemplarea (nu trebuie confundată cu concentrarea).
A contempla? A VEDEA, A ASCULTA, A SIMȚI ce se vede, se aude, se simte fără examinare; adică fără a reprezenta mental ceea ce se vede, se aude, se simte. Nu este nimic misterios sau extraordinar în acest sens. Toți nou-născuții abordează realitatea prin conștientizare senzorială, conștientizare FĂRĂ a ceva anume; ceea ce Graf Durkheim numește actul pur de a vedea, actul pur de a auzi, actul pur de a simți. Exemplu: mama, care are copilașul în brațe, aude „o pasăre care cântă”; bebelușul ei nu aude o pasăre cântând, el aude! În Japonia, în tradiția Kyudo, se spune că „maestrul de tir cu arcul nu știe că trage ... el trage!”.

Zazen? Sunt mulți care cred că cuvântul zazen este o ramură a cuvântului zen. În realitate, cuvântul zen este un derivat al cuvântului zazen. Este aceasta atât de important? Da, pentru că, totuși, sensul unui text zen rămâne ascuns curiozității pur teoretice. Un text zen vorbește numai persoanei care este angajată pe o cale de experiență și exercițiu

Care exercițiu? De exemplu, cel mai simplu dintre toate: ZAZEN. 

Nu practicăm zazenul cu mintea”, ne amintește Hirano Katsufumi Rôshi de fiecare ședere la centru. Și adaugă: „ Există o mie și una de modalități de a medita, dar există o singură modalitate de a practica zazen ”.

Zazen este diferit de meditație.

Prin urmare, trebuie făcută o alegere, în deplină libertate, între două metode sau două niveluri de acțiune care necesită răspunsuri diferite la întrebările: „ce?”, ”cum?” și ”pentru ce?” . Alegere liberă îngreunată în prezent de mulți autori, profesori și practicieni care amestecă zazen și meditația.

Discursurilor și tezelor savant dezvoltate azi despre meditație, maestrul Zen le preferă exercițiul contemplației tăcute într-o atitudine de primire.

A contempla ce? A primi ce? Iată explicația pe care Buddha istoric, Siddharta Gautama (care nu era budist) o dă celor care îl întreabă ce face atunci când se retrage în pădure să practice?

Răspuns: „Aña Paña Sati”!

„Aña Paña Sati”? Acest aforism înseamnă tocmai: a exercita toată atenția {Sati} asupra faptului ... infezabil, că în acest moment eu inspir {Aña} și asupra faptului ... infezabil, că în acest moment eu expir {Paña}.

Asta e tot ? Da. Și asta este suficient și satisfăcător; ceea ce nu poate fi descoperit decât practicând. 

Când se afla în Japonia, practicând în mod regulat zazen alături de un călugăr zen de o anumită vârstă, Graf Dürckheim l-a întrebat „Tu practici zazen de mai bine de cincizeci de ani; ce faci în timpul acestui exercițiu după atâția ani de practică? "

Cunoscându-l bine pe vecinul său occidental și nemaifiind surprins de acest tip de întrebare care caracterizează mentalitatea omului occidental, el răspunde cu un zâmbet „ Ah, trebuie să vă spun că este dificil. Fac tot posibilul să nu fac nimic și să las respirația să vină și să meargă singură (Aña Paña Sati) și când reușesc aceasta ... totul în mine se liniștește! ".

Altă dată, ieșind din exercițiu, acest bătrân călugăr a exclamat „ Ce minune! Ce mister! ... Eu respir ! ".

Celor care ar vedea în aceste confidențe subiectivism, imaginar, sentimentalism, irațional, le sugerez următorul exercițiu: „Nu mai respira! ".

Totul din mine se liniștește!

Cuvântul CALM, care nu este un cuvânt, ci un mod de a fi în lume ca persoană, apare constant în indicațiile oferite de maeștrii zen.

În secolul al VI-lea, maestrul Ch'an Hui-Neng și-a descris învățătura spunând: „ Metoda mea este calmul și înțelepciunea. Unde este calmul este înțelepciunea; acolo unde este înțelepciunea domnește calmul”.

În secolul al XIII-lea, călugărilor care practică zazen, Maestrul Dogen (fondatorul școlii Soto-Zen) le punea în mod regulat această întrebare: " Dacă nu puteți găsi calmul aici și acum, îl veți găsi unde și îl veți găsi când? "

În 1950, în prima sa lucrare - Japonia și cultura tăcerii - Graf Dürckheim scria: „Omul occidental nu a aspirat poate niciodată la calm cu atâta nostalgie”.

Nu trebuie să fi studiat sociologia, psihologia sau să fii specializat în științele creierului pentru a observa că ceea ce îi lipsește cel mai mult omului contemporan este calmul interior, încrederea și simpla bucurie de a fi. Este suficient să ne privim, fără evaziune, pentru a diagnostica că ne-am îndepărtat de starea noastră fundamentală de sănătate, ale cărei simptome sunt aceste calități de a fi. 

„ Când practicăm zazen, corpul ia forma CALMULUI! "(Hirano Katsufumi Rôshi)

Zazen este diferit de meditație.

 Când, în 1967, practicând zazen timp de câteva luni, îl întreb pe Graf Dürckheim dacă îmi poate oferi un motiv bun pentru a practica zilnic zazen, el răspunde: „ Da, pentru că este timpul! ".

Acest răspuns categoric (care, recunosc, nu m-a sedus imediat) engramează într-un mod definitiv că exercițiul numit zazen este practicat FĂRĂ scop. Altă dată, bătrânul înțelept din Pădurea Neagră mi-a spus „ Dacă ți se pune întrebarea „la ce servește să practicăm zazen? ”, răspunde: ” la NIMIC ... la nimic pentru ego! ".

Nu practicați zazen animați fiind de spiritul de achiziție sau de spiritul de performanță. Zazen are un singur scop: „ Trezirea omului la adevărata sa natură de ființă umană, la ceea ce eu numesc ființa sa esențială; adevărata natură a ființei umane nu este ego-ul ”.

Este important să facem diferența între eul nostru mundan și adevărata noastră natură. Apoi, ne punem problema cum să unificăm acești doi poli ai umanității noastre.

Practicați zazen FĂRĂ un scop!

Sunt fascinat de lista SUTELOR de beneficii promise oamenilor care vor practica meditația Mindfulness. Există în această promisiune, care are aroma reclamelor specifice societății de consum, motive care să trezească interesul ego-ului dornic să aibă mai mult, să știe mai mult, să poată mai mult.

„ Nu practicăm zazen pentru a vindeca EUL care suferă, ci pentru a ne vindeca de EU care este cauza suferinței proprii ființei umane ” (KG Dürckheim). 

Feriți-vă de reprezentările noastre mentale atunci când auziți un sunet; de exemplu sunetul FĂRĂ sau sunetul SUTE (în franceză SANS și CENT – cele două cuvinte se pronunță la fel, se aud la fel) ! „ Mintea minte monumental ” scrie Jacques Prévert.

Și atunci? Practicați fizic zazenul; fără să așteptați să înțelegeți cum să faceți zazen. „Cine îmi va permite să înțeleg cum să fac zazen? Cine îmi va permite să înțeleg ce rost are practicarea zazenului”. Aceste întrebări, e adevărat, trădează mentalitatea omului occidental. Când practicați un exercițiu ca zazenul, tir cu arcul, arta ceaiului, caligrafia, Aikido, maestrul artei (care nu trebuie confundat cu ceea ce se numește coach) vă invită, chiar la începutul antrenamentului vostru, să înlocuiți verbul -a înțelege- prin verbul ... A ÎNGHIȚI. Pentru că nu este vorba de a înțelege un exercițiu pentru a-l putea face. Este vorba de a-l integra. Toți copiii, în jurul primei lor aniversări, încep să meargă pe jos. Copilul nu așteaptă să înțeleagă cum să facă un pas pentru a-l face; face ceea ce până atunci nu era în stare să facă. Copilul (care eram noi) învață să meargă mergând! Învățați zazen practicând zazen.

Atunci ? Faceți-l! Fără să așteptați să înțelegeți cum și pentru ce. Odată așezați, integrați fizic această acțiune care angajează întregul corp viu care sunteți în totalitatea și unitatea sa. Gândiți-vă la actul respirației; acest gest irealizabil - semnătura vieții care ne face să trăim -. „În acest moment, pentru acest moment, inspir ... și nu am nimic de-a face cu asta! În acest moment, pentru acest moment, expir ... și nu am nimic cu asta ”. 

Vă doresc un bun antrenament!

Următoarele scrisori

Practicați zazen de câteva săptămâni, de câteva luni sau de câțiva ani, va fi util să vă puneți întrebarea: „Oare maniera mea de a practica zazen, de câteva săptămâni, de câteva luni, de câțiva ani ... ESTE ÎNTR-ADEVĂR ZAZEN? ". 

Jacques Castermane

Originalul în franceză aici: http://www.centre-durckheim.com/PDF/DInstantPrintemps2021b.pdf 

Centre Durckheim, Mirmande, France
http://www.centre-durckheim.com/
Adresse postale:

Centre Dürckheim - 1015, rte des Reys de Saulce - 26270 Mirmande Tél : (+33) 04 75 63 06 60 - contact@centre-durckheim.com