CENTRE DURCKHEIM
D'instant en instant
Scrisoare de încurajare pentru practica zazen
Scrisoarea N°112 — Martie 2023
Ca o ploaie fină nesfârșită care ne pătrunde până în oase, mass-media ne penetrează zilnic viața interioară cu o anxietate latentă care poate face loc în mod insidios angoasei sau depresiei.
Este de netăgăduit că trecem printr-o epocă în care suferința se acumulează.
Dar în trecut a fost altfel?
Epidemii, cutremure, inundații, foamete, erupții vulcanice și alte dezastre naturale jalonează secolele, mileniile.
Este dovedit că, de când omul a ocupat Pământul, el și-a adăugat propriile
creații criminale la dezastrele naturale. Cel mai vechi este, fără îndoială, conflictul de război. Războiul ! „Un masacru de oameni care nu se cunosc între ei, în beneficiul oamenilor care se cunosc, dar nu se masacrează”, a scris Paul Valery.
Astăzi trebuie să adăugăm produsele a ceea ce face diferența, se pare, între animal - ființă a naturii - și om - ființă a rațiunii.
Este o prostie să proiectăm asupra Naturii problemele ecologice care au drept cauză ideea pretențioasă că trăim-ÎN-Natura; ceea ce ne face străini Naturii.
Când vom recunoaște că, la fel ca și animalele, trăim - DIN - Natură? Și că
ar fi bine ca ceea ce Eu numesc EU să se pună în slujba legilor sale.
Când locuiam în Haute-Savoie, plecând din Pădurea Neagră pentru a deschide un prim Centru de meditație, fermierul care recolta grâul pe care îl semănase în jurul centrului îl recolta cu coasa!
Eram fascinat de eleganța gesturilor lui. Stăpân al uneltei sale, el a supus-o unui ritm la fel de firesc precum cel al bătăilor inimii. Îmi plăcea să schimb câteva cuvinte cu acest om pașnic care își făcea întotdeauna timp să se oprească un moment pentru a discuta.
Ce contrast cu fermierul care astăzi, în jurul casei noastre din Drôme, conduce
o mașină agricolă mai mare decât un camion de trei tone. Îmi dă impresia că este sclavul mașinii lui. Făcându-i cu mâna să-l salut, am uneori impresia că îl deranjez, întrucât pare supus performanței.
Îmi amintesc că l-am văzut pe țăranul nostru savoiard făcându-și timp să-și întrerupă acțiunea pentru a asculta o pasăre cântând. Fermierul, pentru a se adăposti de zgomotul mașinii sale, are o cască la urechi.
Fericit cel a cărui profesie este ”lucrul manual”. Produsul lucrului manual transformă persoana care îl face!
Ar fi inept și prostesc să te gândești că ai putea merge înapoi pentru a te întoarce la modurile de a fi și de a trăi de altădată. Poate că am trecut definitiv de la coasă la combină, de la humus la îngrășăminte chimice. Așa cum am trecut de la sabie la mitralieră și de la arcul cu săgeți la rachetele intercontinentale.
DAR CU FIINȚA UMANĂ CARE SUNTEM NOI CUM RĂMÂNE?
A fi înseamnă a deveni; a deveni înseamnă a fi. Ființa umană, de milenii, începe calea care este devenirea ei într-o perioadă de gestație de nouă luni. Oricare ar fi culoarea pielii lui, mediul familial, opțiunile filozofice, religioase, spirituale ale adulților care sunt în jurul lui, fiecare nou-născut își face timp să aștepte viața care îl face să trăiască pentru a-l invita să stea jos... câteva luni mai târziu să se ridice în picioare... și la peste un an de la nașterea fiziologică ... să meargă pe jos.
" Nici o grabă !” îmi spunea Graf Dürckheim în timpul primei mele șederi la Rütte. „Acum fă tot ce faci un pic mai lent!”
Una dintre marile virtuți ale bebelușilor, scrie Christian Bobin1 este aceea de a nu fi orbit de cunoaștere. Ei privesc lumea fără morală, fără filozofie, fără religie, fără nicio precauție.
Michiko Nojiri San, maestru în arta tradițională a ceremoniei ceaiului (ChaDo) a practicat și a predat exercițiul numit zazen. Introducerea sa se limita în mod regulat la această indicație:
„Zazen? Înseamnă a fi așezat așa cum un bebeluș stă întins în leagănul său.” Zazen este descris de oamenii care practică acest exercițiu ca fiind cultura liniștii, cultura calmului, cultura păcii interioare.
De oameni care practică! Nu de oameni care gândesc, care caută să înțeleagă pentru ce beneficii ar fi bine să înceapă să practice acest exercițiu curios, un exercițiu constând în principal în a nu face nimic. „A nu face nimic, dar fă-o până la capăt”, mi-a spus André Comte-Sponville după câteva ore de exercițiu. În dicționarul său filozofic (ed. PUF), el adaugă: „Zazen înseamnă a juca „corpul” împotriva ego-ului, „respirația” împotriva minții, „imobilitatea” împotriva agitației, „atenția” împotriva furiei”.
ZAZEN? Trecerea de la adevărul conceptual la adevărul real!
Sunt, deci respir! Respir, deci sunt! Este un adevăr în concept. Dar actul de a respira nu se datorează faptului că poate fi gândit, conceptualizat. Adevărul adevărat este că acum EuInspir (nu expir) și gândul nu are nicio legătură cu asta! Adevărul adevărat este că acum EuExpir (nu inspir) și gândul nu are nicio legătură cu asta!
Și în mod curios, când reușesc să simt că las respirația vitală să vină și să plece, fără să o împiedic, totul în mine se calmează.
Da, în lumea noastră așa cum este, încă mai avem dreptul de a ne simți purtați de aceste valori esențiale care sunt calmul interior, pacea interioară, simpla bucurie de a fi. Dar pentru asta, și revin la ceea ce scrie Christian Bobin: „Există un moment în care fiecare este obligat să înțeleagă într-un alt mod decât înțelegerea analitică. Poate că trebuie să înțelegi prin spatele capului, sau prin ochii tăi, sau prin copilul care ai fost. Dar mai presus de toate să nu înțeleagă de către adult că se crede obligat să fie. » 1
Koan! Mental, prin utilizarea gândului, repetă: ființa... ființa... ființa...! (l'être ... l'être ... l'être ... !)
Ca apoi să-ți faci timp să spui: a fi... a fi... a fi ... ! (être ... être ... être ... !)
Aștept cu nerăbdare să ne întâlnim sau să ne revedem la Centru.Jacques Castermane
1 Christian Bobin — Le plâtrier siffleur— POESIS (Habiter poétiquement le monde).
CENTRE DURCKHEIM
1015, rte des Reys de Saulce - 26270 Mirmande - Tel : (+ 33) 04 75 63 06 60
contact@centre-durckheim.com - - http://www.centre-durckheim.com