Din seria EXERCIŢII INIŢIATICE
„Hara”, literalmente abdomen, nu desemnează o cultură a abdomenului,
ci cultura unei dispoziţii prin care se înlocuieşte o atitudine
de neîncredere prin instaurarea unei atitudini de încredere şi seninătate.
Pentru a surmonta atitudinea în care nu avem centru de greutate, sau avem
un centru de greutate plasat prea sus, pentru a instala aşadar centrul
de greutate potrivit, trebuie să parcurgem etapele următoare:
La începutul expiraţiei, trebuie să relaxăm
umerii, la sfârşitul expiraţiei să ne lăsăm să
alunecăm în şale. Pentru a suprima crispările din talie, trebuie
nu să închidem bazinul, ci să-l lăsăm liber. Trebuie să
ne comportăm ca şi cum nu ne-ar fi teamă să ne pierdem
abdomenul inferior: trebuie pur şi simplu să îndrăznim să
relaxăm abdomenul inferior, să-l lăsăm complet să
se destindă.
Odată cu expiraţia lăsăm să curgă
abdomenul. Instaurăm relaţia cu spaţiul din bazin şi relaxăm
bazinul – fără nici o crispare. Încercăm să ne
simţim în bazin. In interior trebuie să fim prietenoşi, nu
trebuie să facem acest exerciţiu încruntând sprâncenele: aceasta
este totdeauna expresia unui om care se teme de ceva. Luăm apoi degetele
celor două mâini şi apăsăm puternic în abdomenul inferior,
între ombilic şi pubis, fără a mişca umerii, ca pentru
a face să reiasă coloana vertebrală. Apoi le retragem foarte
rapid. Este o simplă mişcare musculară – atunci când am pierdut
Hara, această mişcare ne ajută să o regăsim foarte
repede şi cu siguranţă. Dacă batem tamburina pe abdomen,
vom constata că acesta este tare.
Lăsăm să atârne braţele şi savurăm
această poziţie [de stat] în picioare, temeinic înrădăcinaţi
în sol. Putem şi să o accentuăm, trăgând de mâini în jos,
fără a mişca umerii. Datorită acestei mişcări,
putem să ne afundăm în sol.
Închidem ochii şi ne relaxăm prin fiecare expiraţie:
trebuie să ne degajăm de tensiunea, oricât de mică, din ceafă,
capul este complet liber, suntem senini.
Relaxăm pieptul, cu braţele atârnând deja foarte
greu. Nu trebuie să ridicăm umerii în cursul inspiraţiei. Dacă
stăm cu adevărat în picioare în Hara, cu centrul de greutate în
abdomenul inferior, atunci expiraţia ne va face să ne aplecăm
neapărat puţin în faţă, în timp ce inspiraţia ne
va readuce pe călcâie. Ne menţinem în Hara şi ne ancorăm
din ce în ce mai mult în sol prin respiraţie.
Ne simţim făcând una cu solul, prin bazin şi
picioare, ne lăsăm să devenim una cu solul. Orientăm atenţia
spre ceea ce se petrece acolo unde – cum se spune – avem picioarele. Uităm
acest cuvânt şi căutăm să simţim această greutate
şi această furnicătură în călcâie. Suntem în echilibru.
Spaţiul pe care stăm devine din ce în ce mai mare. Trebuie să
simţim cum fiecare respiraţie ne ancorează mai profund în sol,
ne înrădăcinează.
Legitimitatea înălţimii pe care
o căutăm în verticalitate este tributară lărgimii şi
profunzimii orizontalei pe care stă verticala.
Simţim gleznele, pulpele, genunchii, coapsele şi
le simţim în relaţia lor cu spaţiul bazinului, în care ne sprijinim
(odihnim).
Respiraţia pleacă de la ceafă şi coboară
de-a lungul coloanei vertebrale, prin fese, prin coapse. Prin inspiraţie,
care vine de la sine, simţim cum suntem din nou purtaţi în sus.
A sta nemişcat este un mod de a respira aşa cum copacul respiră, coborând în rădăcinile lui, urcând din nou la coroană.
Ne aflăm în poziţia cea bună atunci când avem impresia că
am putea rămâne aşa timp de ore întregi.
Karlfried Graf Duerckheim – La Voie initiatique, pag.
271-273, Ed. du ROCHER
Traducerea îmi aparţine, V.J.Legat de acest subiect a se vedea si aici:
http://karlfriedgrafdurckheim.blogspot.ro/2011/08/hara-in-mers.html