marți, 18 iulie 2023

Joël PAUL - „Realitatea în care trăim este o realitate a întâlnirii” (KGD)

CENTRE DURCKHEIM
O cale pas cu pas
Încurajare pentru o practică zilnică
Scrisoarea N°2 - Iulie 2023

„Realitatea în care trăim este o realitate a întâlnirii” K.G. Durckheim

Când am făcut această fotografie, eram pe cale să-mi continui drumul repede, spunându-mi:„Uite, uimitoare floarea asta care iese din beton”.

Si apoi, m-am oprit, atins de puterea vieții care iese din această floare care răsare de pe o terasă de piatră. Acest gest, atât de simplu, atât de fragil, plin de viață, de parcă nimic nu s-ar fi întâmplat, m-a oprit în „o mulțime de lucruri de făcut”.

Jacques povestește adesea această plimbare prin pădure cu Durckheim, aproape orb la spre sfârșitul vieții, timp in care îl întreabă:
„- Ce vedeti acolo, Jacques?
- Acolo, văd un copac magnific!
– E curios, acolo unde vedeti un copac, eu văd un gest de viață”.


„Realitatea întâlnirii” despre care vorbește KG Durckheim este această viziune, acest contact cu gestul vital care este fiecare ființă vie, o întâlnire care are loc înainte de a numi ceea ce vedem, sau înainte de a emite idei, judecăți despre ceea ce întâlnim.
Realitatea mult mai mare, mult mai sacră decât gândurile de genul: „această floare este foarte frumoasă... cum se numește? … Cum poate crește acolo?...”
Dacă întâlnesc această floare cu mentalul, rămân cu: „Este drăguț... E ciudat...”, și eu revin înapoi la activitățile mele mult mai importante.
Dar dacă gestul vieții care este floarea mă atinge, trebuie să mă opresc, fie și doar pentru câteva clipe. A fi atins înseamnă că ies altfel din această întâlnire, că este neapărat o schimbare în felul meu de a fi: mai calm… mai deschis… mai puțin pripit?


Făcându-mi timp să întâlnesc această floare, sunt atins de forța vieții, de frumusețea unui asemenea contrast; atins de ordinea firească a lucrurilor ceea ce înseamnă că tot ceea ce trăiește este chemat să se dezvolte după propria formă, cea voită de viață, cu condițiile existențiale ale momentului.


Sunt atins de legătura care unește floarea și piatra: acest gest nu ar exista fără placa de piatră; floarea se bazează pe aceste condiții particulare, care pot fi descrise ca fiind foarte dificile, pentru a se dezvălui totuși într-un gest complet înflorit.
Această întâlnire mă reorientează, pune mentalul pe plan secund și, măcar pentru o clipă, mă simt mai viu, în contact cu un aspect al meu pe care îl pun deseori pe plan secundar: „a fi complet, esențialmente acolo”, deschis la o întâlnire sensibilă, senzorială, cu ceea ce este, fără „oglinda minții”.
Sunt emoționat, pentru că întâlnind această floare, înțeleg anumite aspecte ale practicii zen; Așa cum particularitatea acestei flori se naște din lespedea crăpată, Ființa care sunt se poate dezvălui pe rugozitatea, crăpăturile, defectele „zidului eului”.
Ființa se bazează pe crăpăturile eului pentru a crește, a înflori, ca formă, gest, și asta într-un mod unic: este forma individuală specifică fiecăruia dintre noi, dorită de viață , pe care o numim în predarea(învățătura) noastră „Ființa esențială”.

Asta îmi amintește de o experiență pe care am avut-o în timpul unui zazen deosebit de încercat: sunt un bloc de beton, cu totul în rezistență și luptă interioară; Ard înăuntru de furie și
neputință de a nu reuși să dau drumul: câțiva centimetri pătrați de durere între omoplați ocupă tot spațiul. Și apoi, dintr-o dată, simt un firicel de aer alunecând prin acest bloc de tensiune: uite, încă respir... „Aceasta respiră”...
Respirația devine mai prezentă, mai plină; Aud din nou păsările afară; Devin mai flexibil, mai deschis; lacrimile curg... „Peretele ego-ului” pare să fi fost străpuns de impulsul vital pe care îl sunt, mereu prezent, indiferent de circumstanțele existențiale.
„Realitatea întâlnirii” cu adevărata mea natură nu opune eul existențial și ființa esențială, ci pune lucrurile la locul lor: „Sunt o ființă vie” pune „Sunt o ființă gânditoare” pe plan secund .

Pentru a reveni la fotografia cu acest gest-floare, este vorba despre o întâlnire pe care am avut-o într-o dimineață pe palierul casei mele și, fără îndoială, am trecut de multe ori pe lângă ea fără să-i dau atenție. Ieșind din casă, când le văd, nu omit să mă înclin în fața acestor câteva flori, și astfel îmi schimb modul de a merge pentru a mă îndrepta spre „o mulțime de lucruri de făcut”.
Joël PAUL
Joël participă la animația Retragerii în tăcere din 31 iulie până în 4 august
CENTRE DURCKHEIM
1015, rte des Reys de Saulce - 26270 Mirmande - Tel: (+ 33) 04 75 63 06 60
contact@centre-durckheim.com - http://www.centre-durckheim.com joel.paul@orange.fr