duminică, 27 septembrie 2020

D.T. Suzuki – Satori sau însușirea unui nou punct de vedere

Din cartea Introducere în budismul Zen de Daisetz Teitaro Suzuki, Editura POLIROM, 2015, trad. Neculai Amãlinei


Daisetz Teitaro Suzuki

Fără realizarea satori, nimeni nu poate accede la adevărul Zenului.
Satori este strălucirea neașteptată în conștiință a unui nou adevăr, de neînchipuit până atunci. (...)
Din punct de vedere religios, este o nouă naștere;
pe plan intelectual, este dobândirea unui nou punct de vedere.
Lumea apare acum ca și cum ar fi îmbrăcată într-o haină nouă,
ce pare să acopere toate urâțeniile dualismului,
numit iluzie în modul de exprimare budist.

Tonusul vieții va fi modificat.
Există ceva întineritor în înțelegerea Zenului.

Obiectivul disciplinei Zen este însușirea unui nou punct de vedere, pentru a cerceta esența lucrurilor.
...
Această însușire a unui nou punct de vedere în Zen este denumită satori (wu în chineză), iar forma sa verbală este satoru. Fără ea nu există Zen, deoarece viața Zenului începe cu ”deschiderea de satori”. Satori poate fi definit ca o privire intuitivă în interior, spre deosebire de înțelegerea intelectuală și logică. Oricare ar fi definiția, satori înseamnă desfășurarea unei noi lumi, până acum nepercepute în confuzia unei minți dualiste.
...
Nu poate fi Zenul explicat astfel încât un maestru să-și poată conduce toți elevii la iluminare prin explicație? Este satori ceva ce nu e deloc compatibil cu analiza intelectuală? Da, este o experiență pe care nici un fel de explicație sau argument nu o poate face transmisibilă altora, cu excepția cazului în care aceștia din urmă au trăit-o anterior. Dacă satori se supune analizei, în sensul că procedând astfel devine foarte clar pentru altcineva ce nu l-a trăit, satori nu va mai fi satori. Pentru că un satori transformat într-un concept încetează să mai fie el însuși, și nu va mai fi o experiență Zen. Prin urmare, tot ceea ce putem face în Zen, în modul de instruire, este de a indica sau de a sugera sau de a arăta drumul, astfel încât atenția cuiva să poată fi direcționată către țintă. În ceea ce privește atingerea obiectivului și luarea în stăpânire a lucrului în sine, aceasta trebuie făcută prin propriile forțe, pentru că nimeni nu o poate face în locul nostru. În ceea ce privește indicația, ea este pretutindeni. Când mintea omului este coaptă pentru satori, atunci aceasta cade peste cineva oriunde. (...) Aparent, un eveniment nesemnificativ produce un efect complet exagerat ca importanță.
...
Deși satori lovește la rădăcina primară a existenței, atingerea sa marchează, în general, un moment crucial în viața cuiva. Atingerea, cu toate acestea, trebuie să fie completă și precisă; un satori călduț, dacă un astfel de lucru există, este mai rău decât nici un satori.
...
Aceste exemple sunt suficiente pentru a arăta ce schimbări se produc în mintea cuiva când realizează satori. Înainte de satori, cât de neajutorați erau acei călugări! Ei erau ca niște călători pierduți în deșert. Dar după satori ei se comportă ca niște monarhi absoluți; nu mai sunt sclavii nimănui, sunt propriii lor stăpâni.
După toate aceste comentarii, pot fi observate și sintetizate următoarele aspecte cu privire la deschiderea minții, ceea ce se numește satori.

1. Oamenii adesea își imaginează că disciplina Zen ar trebui să producă o stare de autosugestie prin meditație. (...) Satori nu se reduce la producerea unei anumite condiții premeditate, gândindu-ne intens la ea. Satori reprezintă însușirea unui nou punct de vedere pentru a privi lucrurile.
...

2. Fără realizarea satori, nimeni nu poate accede la adevărul Zenului. Satori este strălucirea neașteptată în conștiință a unui nou adevăr, de neînchipuit până atunci. Este un fel de catastrofă mentală ce se întâmplă fără veste, după o îndelungată stivuire de probleme intelectuale și demonstrative. Stiva a ajuns la o limită de stabilitate, iar edificiul s-a rostogolit la pământ, când, iată, un cer nou se deschide. (...) [Satori] Din punct de vedere religios, este o nouă naștere; pe plan intelectual, este dobândirea unui nou punct de vedere. Lumea apare acum ca și cum ar fi îmbrăcată într-o haină nouă, ce pare să acopere toate urâțeniile dualismului, numit iluzie în modul de exprimare budist.
...


 


3. Satori este raison d’etre, rațiunea de a fi a Zenului, fără de care Zenul nu este Zen. Prin urmare, orice mijloc, disciplinar sau doctrinar, e îndreptat spre satori. (…) Dar se poate vorbi și de un atașament prea mare față de experiența satori, ceea ce ar trebui să fie detestat.
...

4. Această accentuare a satori în Zen face destul de semnificativ faptul că Zenul nu este un sistem Dhyana, așa cum este practicat în India sau de alte școli budiste din China.

5. Satori nu înseamnă a-l vedea pe Dumnezeu așa cum este, cum ar putea fi susținut de unii mistici creștini. Zenul a clarificat de la început și a insistat asupra tezei principale, și anume de a înțelege adevăratul sens al creației; creatorul poate fi ocupat cu modelarea universului lui sau poate fi absent din atelierul său, dar Zenul merge mai departe cu propria sa lucrare. El nu este dependent de sprijinul unui creator; când înțelege motivul pentru a trăi o viață, este satisfăcut.
...

6.     Satori nu este o stare morbidă de spirit, un subiect potrivit pentru studiul psihopatologiei. Mai curând este o stare de spirit perfect normală. (...) Toate activitățile mentale vor lucra de acum într-un registru diferit, ce va fi mai mulțumitor, mai liniștit și mai plin de bucurie decât orice ați trăit până acum. Tonusul vieții va fi modificat. Există ceva întineritor în înțelegerea Zenului. (...)

Selecții din cartea menționată la început, din capitolul menționat în titlu, pp. 92-103.

Urmând eticheta D.T. Suzuki puteti citi si alte fragmente din altă carte a acestui autor: