joi, 19 noiembrie 2020

Jacques Castermane - „Nu practicăm zazen cu mentalul!”

CENTRE DURCKHEIM
La Voie de l’action . . . pour une Sagesse exercée

D'instant en instant

Lettre d'encouragement à la pratique de zazen

Lettre N° 88 – Novembre 2020

Nu practicăm zazen cu mentalul!” (Hirano Katsufumi Roshi)

Scrisoarea D’instant en instant este destinată persoanelor care practică exercițiul desemnat prin kanji ZAZEN. De la an la an, se pare că tot mai mulți oameni care
practică alte exerciții (Yoga, Tai-Chi Chuan, Chi-Gong și activități artistice,
artizanale sau marțiale provenite din tradiția japoneză) sunt interesați de ceea ce nu este altceva decât Calea trasată de K. Graf Dürckheim.

O formulă concisă indică „la-ce-bun”-ul acestor tehnici atât de diferite între ele: trezirea omului la adevărata sa natură de ființă umană. Cu alte cuvinte, a trece de la identificarea „Eu sunt EU”(MOI je suis/Je suis MOI) la experiența că „EU SUNT”.
EU, pronume tonic personal, este ideea mea despre Eu; „Cred, că sunt, ceea ce cred că sunt! ".

Până în ziua în care - și astăzi o observăm mai mult decât în​​alte circumstanțe - lipsește un ”nu-știu-ce” care ar putea da sens vieții mele. Întâlnesc bărbați, femei, care acumulează succese după succese în societatea de consum care a devenit lumea și care, dintr-o dată, își spun „Bine! Și acum? Care este sensul tuturor acestor lucruri? ". Este adevărat că EU am mai mult ... EU știu mai mult ... EU pot mai mult ... nu împiedică acest activism mental neîncetat care este cauza anxietății latente, a fricii subterane și a agitației interioare; aceste simptome care duc la consumul zilnic – în Franța - a peste douăzeci și două de milioane de unități anxiolitice, somnifere, antidepresive.

Atunci, ar fi bine să practicăm zazen, Yoga, Kyudo pentru a depăși insomnia?

NU ! Eu practic aceste exerciții pentru a nu rămâne sclav al activității mentale care este cauza insomniei, a dezechilibrului vieții mele interioare.
Mai mult de jumătate de secol de practică zazen mă face să văd (a nu se confunda cu să înțeleg) că MENTALUL (mind) este domeniul angoasei și al stărilor care
o însoțesc și că CORPUL-VIU (Leib) este domeniul calmului, al seninătății, al liniștii
interioare. Și când găsim sau recâștigăm calmul interior, dormim bine.

Dificultatea omului occidental interesat de exercițiile orientale este aceea de a le aborda bazându-se pe înțelegere, această abordare mentală (mind) a realității.

Abordarea mentală, intelectuală și rațională a corpului este cea care se deschide asupra ideii:  - eu am un corp - .
Abordarea corpului efectuată printr-un exercițiu, precum zazenul, deschide spre experiența: - corpul sunt eu- .


OMUL ESTE CORPUL SĂU!

Proaspăt licențiat în kineziterapie m-am instalat în Pădurea Neagră (1969) pentru a urma Învățătura lui K. Graf Dürckheim.

Nu pot să uit ce mi-a spus la câteva săptămâni după sosirea mea:
Domnule Castermane, se pare că aveți o vastă cunoaștere obiectivă și rațională
despre ceea ce eu numesc corpul pe care omul îl ARE ( 
Körper); dar trebuie să vă spun că nu aveți nici cea mai mică cunoaștere a ceea ce eu numesc corpul care ESTE omul (Leib). Atâta timp cât practici zazen bazându-te pe punctul de vedere dualist: eu, numărul 1 și ceva, numărul 2, corpul meu, nu vei putea spune că
practici zazen!
 ".
Cu acest avertisment a început nu numai o altă abordare a corpului, ci și o altă abordare a ființei umane și, făcând acest lucru, o altă abordare a ceea ce se numește celălalt, lumea, Viața.
O abordare care necesită, în primul rând, să ne învățăm pe noi înșine (s’apprendre soi-même).

ÎNVĂȚAȚI-VĂ PE VOI ÎNȘIVĂ!
(S’APPRENDRE SOI-MÊME !

Învățarea de sine exclude utilizarea conștiinței noastre obișnuite: conștiința DE CEVA; conștiința care obiectivează și opune subiectul și obiectul.

Se impune  folosirea conștiinței FĂRĂ de ceva, conștiința senzorială care este a originii existenței noastre.
Adevărata noastră natură este insesizabilă prin procesul mental al conștiinței obiective.

Jacques Castermane

Centre Durckheim, Mirmande, France
http://www.centre-durckheim.com/
Adresse postale:
Centre Dürckheim - 1015, rte des Reys de Saulce - 26270 Mirmande Tél : (+33) 04 75 63 06 60 - contact@centre-durckheim.com