joi, 5 august 2021

Jacques Castermane - ”Eu ies din această retragere în liniște... calmat!”

CENTRE DURCKHEIM 


Jacques Castermane

Eu ies din această retragere în liniște... calmat!
(Je sors de cette retraite en silence... apaisé ! )

Acest rezumat, concluzie a experienței făcute de o persoană care a participat pentru prima dată la o retragere în liniște, valorează mai mult decât toate teoriile care încearcă să obiectiveze beneficiile practicii meditative numite zazen.


"Ies din această retragere în liniște... calmată!"

Când A.M. mi-a spus aceasta nu m-am îndoit o clipă de autenticitatea experienței sale. Maniera sa de a fi ca persoană, maniera sa de a fi ca și corp viu (IchLeib) au confirmat experiența sa interioară. Modul ei de a fi și de a se exprima, deosebit de sobru (serios, cumpătat), a dat impresia că ea nu a căzut în capcana întinsă de multe ori de ego: ideea că [această realizare] ar putea fi definitivă.


Când eu i-am spus „iată un bun motiv pentru a relua exercițiul mâine”, izbucnirea ei în râs a reflectat înțelegerea cuvântului Calea și a confirmat hotărârea sa.

O altă participantă, la această primă retragere post-izolare, a rezumat experiența sa  cu aceste cuvinte: „În aceste câteva zile, exercițiile pe care le-am practicat mi-au permis să (între)rup această urgență permanentă care îmi cangrenează existența zilnică!
Am orientat retragerea în liniște invitând pe fiecare ”să facă totul puțin mai lent”. Totul! Fie că este vorba de a vă îmbrăca, de a merge din parcare la Dojo, de a merge din bucătărie în sala de mese, de a face vesela (a spăla vasele). Pentru a rupe cultura de a face totul repede, mai repede, ceea ce îi conduce pe mulți dintre contemporanii noștri la epuizare sau depresie.

Un alt comentariu m-a atins în mod special. „Retragerea silențioasă pe care o conduceți este într-adevăr un răspuns la această nevoie vitală de a respira, de a ne reîncărca bateriile. Vă sunt recunoscător că nu ne copleșiți cu promisiuni super-abundente și iluzorii de care cele mai multe lucrări pe tema meditației sunt pline. Vă mulțumim că ne-ați dat câteva chei pentru a găsi în noi mijloacele de a traversa încercările vieții ”.

A te simți calm. A o rupe cu acest sentiment de urgență care ne afectează existența zilnică! A găsi în tine mijloacele de a traversa încercările vieții!
Aceste mărturii ar trebui să ne provoace; cu atât mai mult în această perioadă de pandemie. Ele mă invită să concep că 
este posibil să-mi asum consecințele unei astfel de încercări fără a fi atașat de dorința de întoarcere la o viață exterioară care să fie ca înainte. O astfel de adversitate poate să fie, din contră, oportunitatea de a o rupe cu standardele cerute sau dictate de lumea exterioară și, contrar, de a ne centra sau de a ne recentra pe esențial.
A ne centra pe esențial! Cum anume?

Răspunsul dat la această întrebare de K. Graf Dürckheim la întoarcerea sa din Japonia (1947), în urma imersiunii sale timp de zece ani în lumea Zen este rezumat în această ordonanță: „Calea este tehnica; tehnica este Calea ”.
Zazen, o tehnică care constă în a nu face altceva decât complet (așa cum a spus André Comte-Sponville după ce a participat la o seshin la Centru) este cu siguranță cel mai simplu exercițiu și accesibil pentru cât mai mulți oameni posibil. Este adevărat că cel mai simplu nu este întotdeauna cel mai ușor de realizat. Iată ce mi-a spus Graf Dürckheim după prima mea experiență a acestui exercițiu care este o practică meditativă fără obiect: „Știi, exercițiul numit zazen va fi întotdeauna puțin dificil pentru ceea ce se numește ego-ul. Dar trebuie să știți că 
demantelarea „eu-lui” este condiția fundamentală pentru realizarea adevăratului sine. Nu este vorba de a anihila „eul”, ci de a transforma un ego centrat doar pe el pentru a ne deschide față de „acest mai mult decât ego-ul”, care suntem deja în profunzimea noastră ”. (1)

Folosirea kanji-ului ZAZEN mă obligă să reafirm ceea ce pare a fi fundamental pe Calea trasată de Graf Dürckheim și în învățătura care ne-a fost oferită de câțiva ani de către maestrul zen Hirano Katsufumi Rôshi (2): „ZAZEN EST DIFERIT DE MEDITAȚIE ”.

„Există o mie și una de modalități de a medita; există o singură modalitate de a practica zazen. ”(HR)
„Nu practicăm Zazen cu mentalul”. (HR)
„Lăsați corpul, corpul viu (Leib) să aibă prioritate asupra minții”. (KGD)
„Prin practicarea zazenului, corpul (Leib) ia forma calmului”. (HR)

„Cum să facem ca să devenim calmi?”

Întrebare adresată de Graf Dürckheim unui maestru zen la începutul șederii sale în Japonia. Cu un zâmbet malițios maestrul răspunde: "Pur și simplu lăsând să iasă calmul care este în noi... da, pur și simplu lăsați să iasă ... "
Jacques Castermane

Centre Durckheim, Mirmande, France
http://www.centre-durckheim.com/
Adresse postale:

Centre Dürckheim - 1015, rte des Reys de Saulce - 26270 Mirmande Tél : (+33) 04 75 63 06 60 - contact@centre-durckheim.com 

(1) La Sagesse exercee - Jacques Castermane - Ed du Relié (2013)

(2) De citit ENSEIGNEMENTS – texte ale maestrului Zen Hirano Katsufumi Rôshi. Cuvinte culese de Jocelyne Derudder www.tenchijin-zen-kai.fr