luni, 1 ianuarie 2024

Joël PAUL - Apropo de schimbare ... (newsletter Centre Durckheim)

CENTRE DURCKHEIM
O cale pas cu pas
Încurajare pentru o practică zilnică
Scrisoarea N°5 - Ianuarie 2024

Apropo de schimbare...


2023... 2024, schimbarea anului sărbătorită în general cu bucurie și cu o mulțime de speranțe, urări și bune hotărâri... Pentru care schimbări?
La nivel colectiv, aceleași întrebări și așteptări, temeri și conflicte sunt mereu prezente și, la nivel individual, bunele noastre rezoluții sunt adesea depășite rapid, ne-sustenabile și uitate.

Unui participant care venea regulat la el în timpul unei retrageri și care continua să fie supărat de evenimente, maestrul i-a spus mai întâi cu amabilitate:
”- Nu uita să fii fericit.
Participantul, mișcat, a răspuns:
- Mulțumesc pentru această urare.
Atunci, maestrul, mai ferm de data aceasta:
-Aceasta nu este o urare, ci o instrucțiune!”

Altfel spus, opriți-vă din a vrea ca lucrurile să corespundă așteptărilor voastre și exersați-vă să fiți în acord cu ceea ce este, prin disciplină și practică.



Pe calea transformării care este Zenul, ni se cere să ne punem serios chestiunea posibilității unei schimbări reale și radicale.
Schimbare care nu se înscrie într-o durată definită, o formă precisă de realizat sau în așteptarea unei situații existențiale mai favorabile, ci se inserează într-un
proces universal și continuu de transformare.
A recunoaște și a redeveni conștienți de acest proces care este activ în ființele umane și în toate ființele vii este propunerea Zen.
În exercițiul Zazen, acest proces de transformare la care suntem invitați să ne deschidem și să participăm deplin și conștient se numește „trecere” (passage).
Trecerea nu face parte dintr-o durată, ci este atemporală.

„FIINȚA nu este prezentă într-o formă definitiv dobândită, ci în transformările constante ale formei. De îndată ce începem să promitem sănătate sau succes în viață celor care fac un exercițiu, asta nu mai are nimic de-a face cu Zen-ul...
...Meditația trebuie să fie în primul rând o percepere a contrariilor în toată acuitatea lor.
Un efort prematur spre armonie compromite rezultatul oricărei lucrări transformatoare.
Perceperea, respectarea, diferențierea și integrarea contrariilor sunt condițiile unei transformări de durată. » 
KG Durckheim
Fuga de contrarii, preferințe, efort prematur spre armonie: aceste dorințe sunt așadar capcane care contravin posibilității unei transformări reale.
Modul nostru de a exersa este dictat atunci de ceea ce EU vreau, EU prefer, EU sper, EU îmi imaginez că trebuie să realizăm, și ne întărește în personalitatea noastră egocentrică, ne menține într-o practică rațională și rezonabilă a exercițiului, orientată spre un obiectiv definit, premeditat de a îmbunătăți EUL.
Hirano Roshi: „Există o mie și una de moduri de a practica meditația, dar există o singură modalitate de a practica zazen. Nu practicăm zazen cu mintea. »
Și Jacques Castermane ne întreabă în permanență:
„A medita pentru a-ți garanta nevoia de securitate, pentru a-ți asigura confortul, pentru a-ți asigura dorința de permanență și alte speranțe deșarte, este asta chiar zazen?
Caut eu să mă transform pe mine sau caut să accept, să promovez, să eliberez o transformare voită de viață?”

Meditația - Zazen - pe care o practic eu este o rupere de modul meu obișnuit de a fi ce tinde spre o îmbunătățire a ceea ce am, a ceea ce pot sau a ceea ce cunosc, semne distinctive ale mentalului uman, sau este o întoarcere la originea adevăratei mele naturi?
Participăm noi la un proces de despuiere sau de acumulare?
Un proces de dezgolire care nu necesită nici artificii, nici adăugiri, și care se poate dezvolta, exprima și înflori în mod natural doar ascultând această transformare perpetuă și efemeră a formei „care este eu sunt”.
Nu conștient de această viață care mă animă și pe care o pun în slujba mea, ci conștient prin această viață care mă însuflețește, pe care o împărtășesc cu toate ființele vii și în fața căreia îmi reduc la tăcere revendicările, mă înclin să o ascult, la ritmul ei, în slujba ei.

Za-zen poate să devină astfel acel moment în care eul obișnuit se estompează: nu mai intervin, nu mai caut altceva, nu mai încerc să stăpânesc, să recâștig controlul exercițiului conform înțelegerii mele.
Așezat fiind cu demnitate în HARA, gestul viu care sunt, încetul cu încetul eliberat de dorințele ego-ului, se dezvăluie, ia formă, se transformă prin respirație.
Un gest care se joacă cu impermanența, nesocotește impermanența, prin acțiuni eliberate de „contra-acțiuni” provenite din eu, reînnoindu-se într-un flux de viață.

Za-zen poate să devină pur și simplu nimic altceva decât:
Acceptarea de a fi așezat”.
A fi așezat integral, corporal și a lăsa viața să se dezvăluie, să înflorească în acest gest simplu, pentru a „contempla corpul din corp” (Buddha). Ce mister!
„A fi așezat, a accepta”.
Fără intervenție, fără refuz, fără scop.
A gusta, a înghiți, a digera ceea ce se prezintă clipă în clipă, purtat de du-te-vino-ul suflului, în deplină atenție, deplină participare la ceea ce este, perfect nemișcat. Simțind că viața se manifestă în această liniște, în acest gest corporal, în această deschidere a simțurilor, în această reînnoire a suflului.
Redescoperind că ceea ce KG Durckheim numește „Marea Viață” este adevăratul suport și sens al existenței mele.
2023…2024, aprilie…mai, luni…marți, 8:30 a.m. … 8:31 a.m., inspir … ​​expir
Unde are loc schimbarea reală?

Joël PAUL
Originalul scrisorii în franceză aici:

https://centre-durckheim.fr/wp-content/uploads/2023/12/Pratique-zen-zazen-janv24.pdf 


CENTRE DURCKHEIM - 1015, rte des Reys de Saulce - 26270 Mirmande - Tel : (+ 33) 04 75 63 06 60

contact@centre-durckheim.com - https://www.centre-durckheim.fr

De văzut noul site al centrului Durckheim (France, Mirmande) aici: https://centre-durckheim.fr/

Si un interviu video cu Jacques Castermane (iunie 2023) pe youtube aici:
https://www.youtube.com/watch?v=hAjtLxNAs04&t