duminică, 30 mai 2021

Jacques Castermane - Zazen este diferit de meditație!


CENTRE DURCKHEIM
(1981-2021)
La Voie de l’action... pour une Sagesse exercée

 

Scrisoarea nr. 92 – Primăvara 2021

Zazen este diferit de meditație! 

În ciuda sau poate din cauza pandemiei, cuvintele zazen și meditație stimulează multor persoane  o  misterioasă forță de atracție. Aceste cuvinte par să contrabalanseze disconfortul care este frica subterană și stările care o însoțesc: neliniște interioară, îngrijorare latentă, stres, insomnie, depresie, epuizare.

Meditație ! Ce metodă să urmezi? Există o mulțime de alegeri. Iată câteva exemple preluate din lista celor douăzeci și trei de tehnici cele mai cunoscute în prezent în peisajul occidental: meditație budistă ... meditație creștină ... meditație laică ... meditație transcendentală ... meditație taoistă ... și meditația la modă, Mindfulness Meditation (meditația conștienței depline).

Zen?Traducere fonetică, în limba japoneză, a cuvântului chinezesc Ch'an, care este traducerea cuvântului sanscrit Dhyana. Traducerea acestor cuvinte prin cuvântul meditație le denaturează sensul. Zen este un kanji care implică o atitudine de primire, cu alte cuvinte această abordare a realității care este contemplarea (nu trebuie confundată cu concentrarea).
A contempla? A VEDEA, A ASCULTA, A SIMȚI ce se vede, se aude, se simte fără examinare; adică fără a reprezenta mental ceea ce se vede, se aude, se simte. Nu este nimic misterios sau extraordinar în acest sens. Toți nou-născuții abordează realitatea prin conștientizare senzorială, conștientizare FĂRĂ a ceva anume; ceea ce Graf Durkheim numește actul pur de a vedea, actul pur de a auzi, actul pur de a simți. Exemplu: mama, care are copilașul în brațe, aude „o pasăre care cântă”; bebelușul ei nu aude o pasăre cântând, el aude! În Japonia, în tradiția Kyudo, se spune că „maestrul de tir cu arcul nu știe că trage ... el trage!”.

sâmbătă, 15 mai 2021

Postarea stearsă a fost restabilită de Echipa BLOGGER

O rezolvare nesperată... Am primit azi la câteva ore după anuntul ștergerii postării următorul email de la Echipa BLOGGER si posibilitatea de a re-publica postarea cu pricina.

--------------
Bună ziua!

    Am reevaluat postarea cu titlul „O discutie despre cartea Hara, centrul 
vital al omului de K.G. Durckheim ” conform Regulilor comunității 
https://blogger.com/go/contentpolicy. După examinare, postarea a fost 
restabilită. Puteți accesa postarea la 
http://karlfriedgrafdurckheim.blogspot.com/2021/03/o-discutie-despre-cartea-hara-centrul.html.

    Numai bine,

    Echipa Blogger 

---------------

Mulțumesc!


Postare stearsă de Echipa Blogger...

Am primit azi dimineață un mesaj de la BLOGGER prin care mi se comunică ștergerea de pe acest blog a postării  care includea discuția despre cartea HARA, centrul vital al omului, discuție găzduită pe pagina de Facebook a Editurii HERALD (PR Sorin Lucaci) cu Vlad Nicodim. Discuția în cauză, la care făceam trimitere, este postată aici:

https://www.facebook.com/watch/?v=127987702578342 

Mesajul trimis de la o adresă de tip no-replay este următorul:

------------------------------------------------------------------------------

  Bună ziua!

    După cum probabil știți, Regulile comunității 
(https://blogger.com/go/contentpolicy) descriu limitele pentru ceea ce 
permitem și ce nu permitem pe Blogger. Postarea dvs. cu titlul „O discutie 
despre cartea Hara, centrul vital al omului de K.G. Durckheim ” ne-a fost 
semnalată pentru examinare. Am stabilit că postarea disponibilă anterior pe 
încalcă regulile noastre și am șters-o.

    De ce a fost ștearsă postarea dvs. pe blog?
    Conținutul dvs. încalcă politica privind programele malware și virușii. 
Accesați linkul către pagina cu Regulile comunității din acest e-mail 
pentru a afla mai multe.

    Vă recomandăm să examinați conținutul integral al postărilor pe blog, 
ca să vă asigurați că acestea respectă standardele noastre. Încălcările 
ulterioare ar putea avea ca rezultat închiderea blogului.

    Pentru mai multe informații, examinați următoarele resurse:

    Termenii și condițiile: https://www.blogger.com/go/terms
    Regulile comunității Blogger: https://blogger.com/go/contentpolicy

    Numai bine,

    Echipa Blogger
--------------------------------------------------------

Sublinierea cu rosu îmi aparține.
Nu am cum să lămuresc situația, astfel pusă.
Mă pot aștepta ca în această manieră să mi se șteargă în curând tot blogul...




sâmbătă, 6 martie 2021

O discutie despre cartea Hara, centrul vital al omului de K.G. Durckheim

Sorin Lucaci (PR HERALD) si Vlad Nicodim (psiholog) aici:

 

De ce este importantã HARA?

A se vedea si eseul scris de Heinrich von Kleist despre teatrul de marionete tradus în româneste de Daniel Stuparu aici:
https://traduceri-daniel-stuparu.blogspot.com/2007/04/despre-teatrul-de-marionete-de-heinrich.html

Este un eseu la care face referire K.G. Durckheim în această carte.

Ultimele rânduri spun tot:

”...asa încât gratia apare în starea cea mai pura în acel corp omenesc care fie nu are deloc o constiinta,
fie detine o constiinta infinita - adica fie în marioneta, fie în zeu.


Asadar, am mai spus eu oarecum confuz, trebuie sa mâncãm din nou din Pomul Cunoasterii pentru a regãsi starea de inocentã originarã?

Fireste, a rãspuns el, acesta este cel din urmã capitol al istoriei lumii.”

miercuri, 17 februarie 2021

Jacques Castermane : Care este exercițiul tău?

Jacques Castermane

CENTRUL DURCKHEIM
(1981 - 2021!)
Calea acțiunii. . . pentru o înțelepciune exersată
D’instant en instant
Scrisoare de încurajare pentru a practica zazen

Scrisoarea nr. 91 - februarie 2021

Care este exercițiul tău?
Eu practic zazen timp de o jumătate de oră în fiecare zi.

Bun. Dar sunteți sigur că practicarea zazenului așa cum o faceți ... este zazen?

O întrebare provocatoare care ar trebui pusă de oricine practică zazen. Această întrebare este cu atât mai justificată când practicați de mulți ani, deoarece este mare riscul de a cădea într-o practică „pe de rost” care ne poate îndepărta de la rațiunea de a fi a practicii zazen: trezirea omului la adevărata sa natură de ființă umană.

Ce mă separă de la apartenența primordială și profundă la ființă, la actul de a fi care este adevărata mea natură?

joi, 14 ianuarie 2021

Jacques Castermane - „Acordați încredere zazen-ului”

 


„Acordați încredere zazen-ului” (Lettre nr. 99/ianuarie 2021)

La întoarcerea sa din Japonia în 1947, Karlfried Graf Dürckheim i-a oferit omului occidental ceea ce el a numit: „Calea acțiunii”. Este vorba de o introducere în cunoașterea Zenului. 

Graf Dürckheim nu vede Zenul ca fiind un fenomen istoric cultural asiatic. El vede Zenul ca fiind sursă de experiențe universal umane.

Sobrietatea practicii zazen, atenția acordată corpului care omul este ( IchLeib ), îi par deosebit de benefice pentru om occidental.

joi, 31 decembrie 2020

La mulți ani !

Un An Nou cu bucurii si împliniri pe planul esenței vã doresc!

Un an 2021 în care sã învãtãm sã fim mai proactivi,
în sensul de a învãta sã valorificãm si dificultãtile,
încercãrile fãrã de care nu ne-am dezvolta ca oameni adevãrati.

Sã asteptãm mai putin de la ”ceea ce ne aduce anul”
si mai mult de la ceea ce putem face noi cu ”ceea ce ne aduce anul”.

Sã avem curajul si hotãrârea de a schimba ceea ce putem schimba
si seninãtatea de a accepta ceea ce nu putem schimba, 


Si un motto pentru dezvoltarea personală din C.G. Jung:
A imita viata lui Christos nu e un lucru simplu;
dar e infinit mai dificil a ne trãi propria viatã
asa cum si-a trãit-o Christos pe a sa.

... cu toate riscurile de a nu fi înțeles...

A se vedea contextul mai larg din care e preluat - paragraful 522 de aici:

http://ceruldinnoi.ro/pages/Jung_Relatia_psihoterapie-asist_spirituala.htm

sâmbătă, 19 decembrie 2020

Preot Francis Dekeyser - Un text magistral de Crăciun: ”Domnul mi-a zis: tu ești fiul meu, astăzi te provoc la naștere”

Un text magistral de Crăciun pentru oameni mari... O perspectivă cum la noi nu găsești în mediul religios, de nici un fel. Cel mai bun mesaj de Sărbători care s-a găsit pe plan local la o revistă intelectuală de top este o pledoarie - mai bună(din partea specialiștilor în psihologie), mai banală, dar nesănătoasă(am să mă explic; din partea reprezentantului religiei), și mai neiertătoare (efectul Umbrei) cu cei așa-zis neiertători, în fond oameni normali care reacționează just la situațiile vieții - pentru IERTARE. Să clarific:Iertarea nu e un lucru rău în sine, își are rostul ei atunci când e vorba de o greșeală recunoscută și regretată și de multe alte situatii. Din alt punct de vedere, cel al evoluției umane, iertarea poate fi un așa zis bine care împiedică un bine mai mare, sau, absolutizată și fără discernământ, poate chiar contribui la explozia nestingherită a Răului în lume.
E vorba de două PERSPECTIVE diferite asupra omului, o diferentã de NIVEL, veti vedea.
Una se adreseazã unor adulti rãmasi la un nivel imatur - infantil chiar uneori - care se simt de vinã dacã nu sunt ”cuminti”, dacă se abat de la ”buna purtare”... , dar care nu aud o voce mai profundă din ei.
Cealaltã se adreseazã unor adulti deveniti maturi care aud o voce mai profundã din adâncul lor, care le cere sã devinã ei însisi, sã devinã reali, sã dea trup fiintei esentiale din ei. Și să-l iubească pe celălalt cu aceeași exigență care i se adresează și lui.
Textul inspirat de mai jos, scris de un preot ortodox francez, pledează pentru a deveni noi înșine, a lua trup, adică a deveni reali, a deveni ceea ce sunt.
Textele locale, nu toate așa cum am spus, pledează pentru a fi, eternul nostru mesaj răsuflat de Sărbători, mai iertători, mai buni. Aici sunt multe de spus. La adăpostul acestei iertări absolutizate, generale și fără discernământ a înflorit și înflorește Răul în lume, dar și în oameni. Nu e de mirare că Jung a spus: ”Adevăratul diavol a apărut odată cu nașterea creștinismului. E vorba, desigur, de ceea ce au făcut oamenii de-a lungul veacurilor din mesajul original de acum 2000 de ani, din învățătura și modul de viață al lui Isus.
Diferenta dintre cele douã perspective tine de constientizarea si integrarea Umbrei. Cât timp nu luăm în serios si cu onestitate aceastã realitate a Umbrei nici nu putem vedea bine. Si, foarte probabil, nici nu se va întelege corect ce spun eu aici...

Ceea ce face să evolueze lumea este reacția justă în fața situației, a se vedea textul de mai jos, și nu iertarea absolutizată ca mod de viață, fără definirea clară a situației. Prima are în vedere creșterea omului, a doua are ca efect pipernicirea omului și înflorirea răului, întoarcerea lui pe căi ilicite: efectul Umbrei.

 Scrisoarea de la Bethanie, France, nr. 176 de Crăciun 2020


Francis Dekeyser este preot ortodox, instructor de arte martiale
si preşedinte al centrului spiritual Bethanie, France,
centru fondat de părintele Alphonse şi Rachel Goettmann

sâmbătă, 5 decembrie 2020

Jacques Castermane - Izolare și nostalgie

CENTRE DURCKHEIM
La Voie de l’action . . . pour une Sagesse exercée

D'instant en instant

Lettre d'encouragement à la pratique de zazen

Scrisoarea nr. 89/decembrie 2020

 „Lumea de după nu va mai fi ca lumea de dinainte!”

Această opinie este pentru unii o sursă de neliniște, iar pentru alții o speranță. Aceasta nu înseamnă că nu este așa dintotdeauna. Fiind pe malul unui râu, contemplați apa care curge... curge... și întrebați-vă cum veți reuși să vă scăldați încă o dată în apa din ziua precedentă sau de a doua zi?
Refuzul legii impermanenței se înrădăciează în acea parte din noi înșine definită ca EGO.

joi, 19 noiembrie 2020

Jacques Castermane - „Nu practicăm zazen cu mentalul!”

CENTRE DURCKHEIM
La Voie de l’action . . . pour une Sagesse exercée

D'instant en instant

Lettre d'encouragement à la pratique de zazen

Lettre N° 88 – Novembre 2020

Nu practicăm zazen cu mentalul!” (Hirano Katsufumi Roshi)

Scrisoarea D’instant en instant este destinată persoanelor care practică exercițiul desemnat prin kanji ZAZEN. De la an la an, se pare că tot mai mulți oameni care
practică alte exerciții (Yoga, Tai-Chi Chuan, Chi-Gong și activități artistice,
artizanale sau marțiale provenite din tradiția japoneză) sunt interesați de ceea ce nu este altceva decât Calea trasată de K. Graf Dürckheim.

miercuri, 4 noiembrie 2020

Annick de Souzenelle : Izolarea - o invitație la o întoarcere către sine (sinele în sens jungian)


Izolarea(confinement) a fost uneori descrisă ca oportunitatea unei conștientizări ... A jucat ea cu adevărat acest rol, după Dvs?

Poate că a acționat ca un remediu pentru starea noastră de inconștiență: cea de-a noua plagă a Egiptului - întunericul - este faptul că „nimeni nu s-a putut ridica de la locul său”, fiecare fiind constrâns să meargă spre sine, pentru a se supune invitației divine făcută lui Avraam, „Du-te către tine”.

marți, 20 octombrie 2020

ESENTIAL! Ispita de a căuta lumina numai în lumină

Trăim astăzi această ispită a Celui Rău, care ne împinge să căutăm lumina numai în lumină. A opune lumina întunericului, „binele” ”răului”, este o greșeală: atunci ar fi suficient ca eu să devin „mai bun” și să evit răul pentru a fi eu însumi luminos. Dar cum rămâne cu răul? 

Ceea ce numim rău este purtător de energii care nu ar trebui nici eliminate, nici refulate, ci trebuie să le privim în față, să le cunoaștem și să le integrăm ca pe o forță. 

Este o atitudine esențială de învățat. 

Cu toții trebuie să înțelegem că există o parte de întuneric în noi și, de asemenea, meditația ne poate ajuta să luăm cunoștință de acest lucru. Totul, de la sfințenie la crimă, există în fiecare dintre noi. Trebuie să o acceptăm. Dacă totuși refuzăm în noi cutare sau cutare instinct, este pentru că suntem departe de adevăr.  

Mă veți întreba: „Dar ce ar trebui să fac cu această parte întunecată?” 

Trebuie să începeți prin a o privi în față. 

”Nu, nu o pot privi în față!” 

Trebuie să o faceți.

Karlfried Graf Dürckheim

duminică, 11 octombrie 2020

Jacques Castermane - ”Când practicăm zazen, corpul ia forma calmului!”

”Când practicăm zazen, corpul ia forma calmului!”


Jacques Castermane

Această indicație, care încheia scrisoarea anterioară, nr. 86, pare să pună o problemă diferiților cititori ai scrisorii D’Instant en Instant.

Dacă înțelegem cuvântul ”corp” ca fiind suma elementelor materiale, organice, care îl compun, această indicație nu are nici un sens. Ba chiar deranjează grav ceea ce numim înțelegerea, adică facultatea intelectuală de a înțelege, de a concepe, de a sesiza ceea ce este inteligibil, dezinteresându-ne de acea abordare universală a realului care este senzația. Înțelegerea, procesul mental, este mijlocul cunoașterii raționale prin opoziție cu cunoașterea intuitivă, senzitivă.

duminică, 27 septembrie 2020

D.T. Suzuki – Satori sau însușirea unui nou punct de vedere

Din cartea Introducere în budismul Zen de Daisetz Teitaro Suzuki, Editura POLIROM, 2015, trad. Neculai Amãlinei


Daisetz Teitaro Suzuki

Fără realizarea satori, nimeni nu poate accede la adevărul Zenului.
Satori este strălucirea neașteptată în conștiință a unui nou adevăr, de neînchipuit până atunci. (...)
Din punct de vedere religios, este o nouă naștere;
pe plan intelectual, este dobândirea unui nou punct de vedere.
Lumea apare acum ca și cum ar fi îmbrăcată într-o haină nouă,
ce pare să acopere toate urâțeniile dualismului,
numit iluzie în modul de exprimare budist.

Tonusul vieții va fi modificat.
Există ceva întineritor în înțelegerea Zenului.

miercuri, 9 septembrie 2020

Jacques Castermane - Predarea meditației la Centrul Durckheim?

Scrisoarea nr. 86 – septembrie 2020 de la CENTRE DURCKHEIM

”Există o mie și una moduri de a medita;
nu există decât o manieră de a practica zazen.”
Hirano Katsufumi Roshi

Premisă radicală! Ea are avantajul de a evita amestecarea genurilor.
”Există o mie și una moduri de a medita”!
Sunt propuse astăzi, sub numele de meditație, metode foarte diferite care, în mod curios, se opun unele altora. De exemplu:
- o meditație numită modernă, pentru că e științifică și obiectivă, este opusă meditației numite ancestrală, descrisă ca fiind rituală și subiectivă
- o meditație afirmată ca fiind creștină este opusă meditațiilor budiste
- o meditație botezată laică este opusă unei meditații denunțate ca fiind confesională.
Există temerea că ar exista în curând, în Belgia, o meditație valonă opusă unei meditații flamande. (!, n.t.)