CENTRUL DURCKHEIM
Anul celei de-a patruzecea aniversări
Calea acțiunii. . . pentru o Înțelepciune practicată
D’instant en instant
Scrisoare de încurajare la practicarea zazenului
Scrisoarea nr. 95 - septembrie 2021
Zazen în acest timp de pandemie?
CENTRUL DURCKHEIM
Anul celei de-a patruzecea aniversări
Calea acțiunii. . . pentru o Înțelepciune practicată
D’instant en instant
Scrisoare de încurajare la practicarea zazenului
Scrisoarea nr. 95 - septembrie 2021
Zazen în acest timp de pandemie?
Jacques Castermane – experiența spirituală: transcendență sau imanență?
Traducere din volumul Comment peut-on etre zen? (Cum putem fi zen?), de Jacques Castermane, 2009, Les Editios du Reliee
CENTRE DURCKHEIM
Eu ies din această retragere în liniște... calmat!
(Je sors de cette retraite en silence... apaisé ! )
Acest rezumat, concluzie a experienței făcute de o persoană care a participat pentru prima dată la o retragere în liniște, valorează mai mult decât toate teoriile care încearcă să obiectiveze beneficiile practicii meditative numite zazen.
CENTRUL DURCKHEIM
Anul celei de a patruzecea aniversări
Calea acțiunii. . . pentru o Înțelepciune exersată
Scrisoare de încurajare la practica zazen
Scrisoarea nr. 93 - Vara 2021
Zazen și cercetarea științifică?
Jacques Castermane
Peste câteva zile se vor împlini patruzeci de ani de la crearea Centrului Dürckheim!
Ocazie de a relua, ceea ce la 12 iulie 1981 - ziua inaugurării – a exprimat Graf Dürckheim : că ceea ce îl interesează în Zen este ceea ce această tradiție conține ca universal uman.La întrebarea: Care este principalul obiectiv al Zenului? el răspunde:
„Zenul ne învață calea eliberării adevăratei noastre naturi umane din lanțurile unui eu dependent de lume. Această Învățătură nu folosește mijloacele gândirii analitice, discursive și nici nu ia forma credinței dogmatice sau a metafizicii speculative, ci se prezintă ca o cale de experiență și exercițiu.”La întrebarea: Ce este experiența adevăratei noastre naturi de ființe umane? Graf Dürckheim, doctor în filosofie și doctor în psihologie, oferă un răspuns neașteptat:
CENTRE DURCKHEIM
(1981-2021)
La Voie de l’action... pour une Sagesse exercée
Scrisoarea nr. 92 – Primăvara 2021
Zazen este diferit de meditație!
În ciuda sau poate din cauza pandemiei, cuvintele zazen și meditație stimulează multor persoane o misterioasă forță de atracție. Aceste cuvinte par să contrabalanseze disconfortul care este frica subterană și stările care o însoțesc: neliniște interioară, îngrijorare latentă, stres, insomnie, depresie, epuizare.
Meditație ! Ce metodă să urmezi? Există o mulțime de alegeri. Iată câteva exemple preluate din lista celor douăzeci și trei de tehnici cele mai cunoscute în prezent în peisajul occidental: meditație budistă ... meditație creștină ... meditație laică ... meditație transcendentală ... meditație taoistă ... și meditația la modă, Mindfulness Meditation (meditația conștienței depline).
Zen?Traducere fonetică, în limba japoneză, a cuvântului chinezesc Ch'an, care este traducerea cuvântului sanscrit Dhyana. Traducerea acestor cuvinte prin cuvântul meditație le denaturează sensul. Zen este un kanji care implică o atitudine de primire, cu alte cuvinte această abordare a realității care este contemplarea (nu trebuie confundată cu concentrarea).
A contempla? A VEDEA, A ASCULTA, A SIMȚI ce se vede, se aude, se simte fără examinare; adică fără a reprezenta mental ceea ce se vede, se aude, se simte. Nu este nimic misterios sau extraordinar în acest sens. Toți nou-născuții abordează realitatea prin conștientizare senzorială, conștientizare FĂRĂ a ceva anume; ceea ce Graf Durkheim numește actul pur de a vedea, actul pur de a auzi, actul pur de a simți. Exemplu: mama, care are copilașul în brațe, aude „o pasăre care cântă”; bebelușul ei nu aude o pasăre cântând, el aude! În Japonia, în tradiția Kyudo, se spune că „maestrul de tir cu arcul nu știe că trage ... el trage!”.
O rezolvare nesperată... Am primit azi la câteva ore după anuntul ștergerii postării următorul email de la Echipa BLOGGER si posibilitatea de a re-publica postarea cu pricina.
Echipa Blogger
---------------
Mulțumesc!
Am primit azi dimineață un mesaj de la BLOGGER prin care mi se comunică ștergerea de pe acest blog a postării care includea discuția despre cartea HARA, centrul vital al omului, discuție găzduită pe pagina de Facebook a Editurii HERALD (PR Sorin Lucaci) cu Vlad Nicodim. Discuția în cauză, la care făceam trimitere, este postată aici:
https://www.facebook.com/watch/?v=127987702578342
Mesajul trimis de la o adresă de tip no-replay este următorul:
------------------------------------------------------------------------------
Sorin Lucaci (PR HERALD) si Vlad Nicodim (psiholog) aici:
De ce este importantã HARA?
La întoarcerea sa din Japonia în 1947, Karlfried Graf Dürckheim i-a oferit omului occidental ceea ce el a numit: „Calea acțiunii”. Este vorba de o introducere în cunoașterea Zenului.
Graf Dürckheim nu vede Zenul ca fiind un fenomen istoric cultural asiatic. El vede Zenul ca fiind sursă de experiențe universal umane.
Sobrietatea practicii zazen, atenția acordată corpului care omul este ( IchLeib ), îi par deosebit de benefice pentru om occidental.
Un An Nou cu bucurii si împliniri pe planul esenței vã doresc!
Un an 2021 în care sã învãtãm sã fim mai proactivi,
în sensul de a învãta sã valorificãm si dificultãtile,
încercãrile fãrã de care nu ne-am dezvolta ca oameni adevãrati.
Sã asteptãm mai putin de la ”ceea ce ne aduce anul”
si mai mult de la ceea ce putem face noi cu ”ceea ce ne aduce anul”.
Sã avem curajul si hotãrârea de a schimba ceea ce putem schimba
si seninãtatea de a accepta ceea ce nu putem schimba,
Si un motto pentru dezvoltarea personală din C.G. Jung:
A imita viata lui Christos nu e un lucru simplu;
dar e infinit mai dificil a ne trãi propria viatã
asa cum si-a trãit-o Christos pe a sa.
... cu toate riscurile de a nu fi înțeles...
A se vedea contextul mai larg din care e preluat - paragraful 522 de aici:
http://ceruldinnoi.ro/pages/Jung_Relatia_psihoterapie-asist_spirituala.htm
Un text magistral de Crăciun pentru oameni mari... O perspectivă cum la noi nu găsești în mediul religios, de nici un fel. Cel mai bun mesaj de Sărbători care s-a găsit pe plan local la o revistă intelectuală de top este o pledoarie - mai bună(din partea specialiștilor în psihologie), mai banală, dar nesănătoasă(am să mă explic; din partea reprezentantului religiei), și mai neiertătoare (efectul Umbrei) cu cei așa-zis neiertători, în fond oameni normali care reacționează just la situațiile vieții - pentru IERTARE. Să clarific:Iertarea nu e un lucru rău în sine, își are rostul ei atunci când e vorba de o greșeală recunoscută și regretată și de multe alte situatii. Din alt punct de vedere, cel al evoluției umane, iertarea poate fi un așa zis bine care împiedică un bine mai mare, sau, absolutizată și fără discernământ, poate chiar contribui la explozia nestingherită a Răului în lume.
E vorba de două PERSPECTIVE diferite asupra omului, o diferentã de NIVEL, veti vedea.Una se adreseazã unor adulti rãmasi la un nivel imatur - infantil chiar uneori - care se simt de vinã dacã nu sunt ”cuminti”, dacă se abat de la ”buna purtare”... , dar care nu aud o voce mai profundă din ei.Cealaltã se adreseazã unor adulti deveniti maturi care aud o voce mai profundã din adâncul lor, care le cere sã devinã ei însisi, sã devinã reali, sã dea trup fiintei esentiale din ei. Și să-l iubească pe celălalt cu aceeași exigență care i se adresează și lui.
Textul inspirat de mai jos, scris de un preot ortodox francez, pledează pentru a deveni noi înșine, a lua trup, adică a deveni reali, a deveni ceea ce sunt.
Textele locale, nu toate așa cum am spus, pledează pentru a fi, eternul nostru mesaj răsuflat de Sărbători, mai iertători, mai buni. Aici sunt multe de spus. La adăpostul acestei iertări absolutizate, generale și fără discernământ a înflorit și înflorește Răul în lume, dar și în oameni. Nu e de mirare că Jung a spus: ”Adevăratul diavol a apărut odată cu nașterea creștinismului”. E vorba, desigur, de ceea ce au făcut oamenii de-a lungul veacurilor din mesajul original de acum 2000 de ani, din învățătura și modul de viață al lui Isus.
Diferenta dintre cele douã perspective tine de constientizarea si integrarea Umbrei. Cât timp nu luăm în serios si cu onestitate aceastã realitate a Umbrei nici nu putem vedea bine. Si, foarte probabil, nici nu se va întelege corect ce spun eu aici...
Ceea ce face să evolueze lumea este reacția justă în fața situației, a se vedea textul de mai jos, și nu iertarea absolutizată ca mod de viață, fără definirea clară a situației. Prima are în vedere creșterea omului, a doua are ca efect pipernicirea omului și înflorirea răului, întoarcerea lui pe căi ilicite: efectul Umbrei.
CENTRE DURCKHEIMLa Voie de l’action . . . pour une Sagesse exercéeD'instant en instant
Lettre d'encouragement à la pratique de zazen
Scrisoarea nr. 89/decembrie 2020
„Lumea de după nu va mai fi ca lumea de dinainte!”
Această opinie este pentru unii o sursă de neliniște, iar pentru alții o speranță. Aceasta nu înseamnă că nu este așa dintotdeauna. Fiind pe malul unui râu, contemplați apa care curge... curge... și întrebați-vă cum veți reuși să vă scăldați încă o dată în apa din ziua precedentă sau de a doua zi?
Refuzul legii impermanenței se înrădăciează în acea parte din noi înșine definită ca EGO.
CENTRE DURCKHEIMLa Voie de l’action . . . pour une Sagesse exercéeD'instant en instant
Lettre d'encouragement à la pratique de zazen
Lettre N° 88 – Novembre 2020
„Nu practicăm zazen cu mentalul!” (Hirano Katsufumi Roshi)
Scrisoarea D’instant en instant este destinată persoanelor care practică exercițiul desemnat prin kanji ZAZEN. De la an la an, se pare că tot mai mulți oameni care
practică alte exerciții (Yoga, Tai-Chi Chuan, Chi-Gong și activități artistice,
artizanale sau marțiale provenite din tradiția japoneză) sunt interesați de ceea ce nu este altceva decât Calea trasată de K. Graf Dürckheim.
Izolarea(confinement) a fost uneori descrisă ca oportunitatea unei conștientizări ... A jucat ea cu adevărat acest rol, după Dvs?
Poate că a acționat ca un remediu pentru starea noastră de inconștiență: cea de-a noua plagă a Egiptului - întunericul - este faptul că „nimeni nu s-a putut ridica de la locul său”, fiecare fiind constrâns să meargă spre sine, pentru a se supune invitației divine făcută lui Avraam, „Du-te către tine”.